---

You are here

În luna martie 2017 CNAIR SA a recepţionat primii 15,4 km de autostradă din acest an, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Pe trei dintre secțiuni (A,B,C) şi la Nodul Margina, a fost deschisă circulaţia, doar după ce CNAIR SA a efectuat expertize tehnice privind calitatea lucrărilor executate, iar constructorului (Asocierea Salini Impregilo SpA – S.E.C.O.L. SpA), i s-a cerut să ofere o garanție suplimentară de patru ani, pentru anumite lucrări.

Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostradă și a făcut ca numărul de km de șosea de mare viteză pe care se circulă acum în România să ajungă la 748.

În luna noiembrie a acestui an au fost recepționați încă 8,7 km de autostradă, pentru sectorul Gilău – Nădășelu. Acest sector va fi însă deschis circulației doar anul viitor, după finalizarea lucrărilor începute tot în 2017 la podul care va traversa Someșul Mic, în continuarea A3, spre Campia Turzii.

Lucrările la acest pod stagnau încă de la rezilierea contractului cu Compania americană Bechtel, pe Autostrada Transilvania. Prin noua strategie de abordare a proiectelor, adoptată în 2017, CNAIR SA a reușit să deblocheze documentația și să semneze în luna octombrie anul acesta contractul, cu un antreprenor care a reluat lucrările. Se estimează astfel că acest obiectiv va fi deschis circulației în luna august a anului viitor.

În ceea ce privește lucrările la proiectele de autostrăzi aflate în execuție, s-a obținut anul acesta un important progres pe majoritatea șantierelor. Aceasta și datorită  strategiei CNAIR SA, care începând din acest an a decis să urmărească atent și permanent evoluția lucrărilor pe șantiere.

Deși este mai puțin vizibilă pentru opinia publică, evoluția lucrărilor se transpune practic tot în km de autostradă construiți. O mare parte din lucrările începute cu ani în urmă au avut în 2017 cel mai mare progres.

Astfel, o analiză comparativă între stadiul fizic al lucrărilor la începutul anului și cel înregistrat la ora actuală arată o evoluție semnificativă. 

Dintre toate proiectele de autostrăzi aflate în construcție în acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrăzii Sebeș-Turda, care la ora actuală este aproape finalizat. Pornite de la un stadiu de 65%, la începutul anului, lucrările au evoluat anul acesta cu 35%. Circulația pe acest lot ar fi putut fi deja deschisă dacă Antreprenorul ar fi executat toate lucrările așa cum prevedea proiectul. Însă CNAIR SA a fost nevoită să amâne pentru luna ianuarie 2018 recepția la finalizarea lucrărilor pe acest lot, după ce comisia de pre-recepție a constatat la fața locului că există o serie de lucrări nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic.

Din păcate, aceste probleme au făcut practic imposibilă recepția finală a lotului de 12,45 km,  potrivit actualei legislații în domeniu.

Lotul 4 al aceleiași autostrăzi a pornit de la un stadiu fizic al lucrărilor de 60% în luna ianuarie și a ajuns acum la 95%, înregistrând anul acesta un progres de 35%. Inclusiv acest sector de autostradă urmează să fie recepționat anul viitor, după finalizarea tuturor lucrărilor.

O evoluție semnificativă (32%) s-a înregistrat anul acesta și pe lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, unde stadiul lucrărilor a ajuns la 48%, față de 16%, în ianuarie 2017. Se preconizează că și acest lot va putea fi deschis circulației anul viitor.

Pe aceste loturi de autostradă contractele au fost semnate  în anul 2014, iar evoluția medie anuală a lucrărilor a fost cuprinsă, până la inceputul anului 2017, între 16% și 22%.

Lucrările la lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva au evoluat cu 25%  anul acesta, pornind de la 48% în luna ianuarie și ajungând la un progres fizic de 73% la ora actuală. Acest lot ar fi putut fi mult mai avansat, dacă în anii anteriori ar fi fost soluționată problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș, care a ținut practic în loc antreprenorul o lungă perioadă de timp. Tot prin schimbarea modului de abordare a problemelor, CNAIR SA a reușit în 2017 să obțină relocarea liliecilor din peștera respectivă și astfel în luna septembrie să poată acorda constructorului permisiunea legală de a relua lucrările în zonă. Contractul pentru acest proiect a fost semnat  în anul 2013, iar evoluția medie anuală a lucrărilor, până în luna ianuarie 2017, a fost de 12%.

În ceea ce privește autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, lucrările pe sectorul Ogra-Iernut au evoluat de la 0% la începutul anului, până la 36% în acest moment. Contractul a fost semnat în anul 2016.

Sectorul  Iernut-Chețani, al aceleiași autostrăzi, a evoluat de la 0% la 20% anul acesta, iar  sectorul Chețani – Câmpia Turzii, a înregistrat un progres de la 0% la 5%.

Aceasta în condițiile în care autorizațiile de construcție au putut fi eliberate pentru cele două sectoare de abia în luna mai, respectiv luna noiembrie a acestui an, după eliminarea unor blocaje create în anii anteriori.

Lungimea însumată a acestor trei sectoare ale autostrăzii Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, depășește 37 km.

Tot pe autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, lucrările pe sectorul Ungheni – Ogra, cu o lungime de aproape 10 km, au progresat anul acesta de la 17% la 60%, înregistrându-se de la începutul anului 2017 o evoluție de 43 de procente. Contractul pentru acest proiect a fost semnat în ianuarie 2016, iar până în ianuarie 2017 progresase cu doar 17 procente.

Pe sectorul Gilău-Nădășelu, care la începutul anului înregistra un progres fizic de 87%, lucrările au fost deja finalizate și recepționate. Contractul pentru sectorul Gilau-Nădășelu a fost semnat în anul 2014, iar media anuală a lucrărilor, până la 1 ianuarie 2017 a fost de 29%.

Pe secțiunea București-Ploiești a autostrăzii București-Brașov, lucrările dintre Nodurile rutiere de pe Centura București și de la Moara Vlăsiei au progresat de la 21% la 65%, după ce problemele care blocau proiectul au fost soluționate definitiv în luna iulie, astfel încât lucrările să poată continua la pasajul peste calea ferată București-Constanța. Rata de progres a lucrărilor a fost de 44%, față de evoluția de doar 21 de procente, calculate de la semnarea contractului, în luna februarie a anului 2016.

În acest an s-a acordat o atenție importantă inclusiv reabilitării, consolidării și modernizării drumurilor naționale, variantelor ocolitoare și podurilor.

Ca urmare a acestor investiții, pe 212 km de drum național se circulă începând din acest an în condiții sporite de siguranță și de confort.    

Printre cei 190 de km de drum național reabilitați se numără DN 66 (între Rovinari și Petroșani), care de anul acesta oferă o legătură rutieră mult mai sigură între Oltenia și Transilvania, prin Defileul Jiului.

După o lungă perioadă de stagnare, care a stârnit nemulțumiri justificate cetățenilor, a fost urgentată și încheiată anul acesta reabilitarea DN76 (între Șoimuș și Brad).

De asemenea, reabilitarea DN56 (între Craiova și Galicia Mare) și DN18 (între Baia Mare și Sighetu Marmației), oferă evident mai multă siguranță și confort participanților la traficul rutier, începând din acest an.

La acești km de drum național reabilitați se adaugă consolidările de pe DN16 și DN7, precum și construcția tronsonului 2 al Centurii Brașov.

Condițiile de siguranță și confort au crescut anul acesta și pe  sectorul cuprins între A1și DN7 al  Centurii București, după ce s-au încheiat inclusiv lucrările la pasajul care tranzitează apeductele Apa Nova, între km 57 și km 58. Practic, prin finalizarea acestor lucrări, întreaga Centură de Nord-Vest a Capitalei, este configurată acum la 4 benzi.  

Tot în acest an a fost finalizată consolidarea podului de la Aninoasa, pe DN66 A, a podului de la Nicolint, pe DN57 și a viaductului peste malul lacului Cozia, pe DN7.

Sunt de asemenea în derulare o serie de proiecte de drumuri naționale, cu o lungime însumată de peste 480 km, a căror reabilitare a cunoscut un progres important în anul 2017.   

Astfel, anul acesta au înregistrat stadii de execuție a lucrărilor de reabilitare de peste 92%, respectiv 98%, cele două secțiuni ale DN 56 Craiova – Calafat, cu o lungime de aproximativ 84 de km.

Și lucrările de reabilitare a trei secțiuni din DN 76, Deva- Oradea, cu o lungime de peste 184 de km, au ajuns anul acesta la progrese cuprinse între 81% și 98%, ceea ce face posibil ca pe aceste sectoare să se poată circula în condiții net superioare, începând de anul viitor.

Un progres notabil a fost înregistrat pe DN18, unde reabilitarea secțiunilor Moisei – Borșa, Borșa – Șesuri și Șesuri – Cârlibaba, a ajuns acum la stadii fizice ale lucrărilor cuprinse între 50% și 70%, deși la începutul anului erau la stadii infime, cuprinse între 2% și 5%.

Importantă este și evoluția de la 0% la 10% a lucrărilor de reabilitare pe sectorul Cârlibaba-Iacobeni, a DN18.

Însumate, cele 4 sectoare ale acestui drum național, cuprinse între Moisei și Iacobeni, au o lungime de peste 88 de km.

A fost reluată sau continuată inclusiv construcția celor 9 variante ocolitoare noi, după ce au fost soluționate o serie de probleme care blocau proiectele.

Cu o lungime însumată de peste 100 de km, sunt în fază de execuție a lucrărilor variantele ocolitoare ale localităților Caracal, Carei, Brașov, Săcuieni, Tecuci, Târgu Jiu, Bacău, Mihăilești și Târgu Mureș. Progresul fizic al lucrărilor la aceste proiecte este cuprins la ora actuală între 19% (Varianta de Ocolire a localității Mihăilești) și 99% (Varianta de Ocolire a Municipiului Brașov, tronsonul 2).

Tot în 2017 a fost reluată licitația publică pentru contractul Variantei Ocolitoare a Municipiului Bacău, care fusese reziliat în primăvara acestui an.

În acest an a fost predat și amplasamentul  pentru începerea construcției Variantei de Ocolire a Municipiului Satu Mare, cu o lungime de aproximativ 20 de km, obiectiv care acum se află în perioada de proiectare.

CNAIR SA a demarat în 2017 și o serie de acțiuni privind întreținerea autostrăzilor și a drumurilor naționale precum și îmbunătățirea condițiilor de siguranță și confort.

În acest context s-au executat anul acesta peste 4.827 km de marcaje rutiere, s-au montat 22.390 indicatoate rutiere, au fost achiziționați și montați 30.208 ml de parapeti New Jersey și 99.207 ml de parapeți metalici.

De asemenea au fost montați experimental parapeți pe cablu, în localitatea Afumați.

Printre activitățile desfășurate pe autostrăzi și pe drumurile naționale se mai numără aplicarea plombelor pe o suprafață de 2.888.065 mp, tratarea burdușirilor pe o suprafață de 50.355 mp și aducerea la profil a 108.751 ml de acostament.

Trebuie reamintită și pregătirea pentru acțiunile de deszăpezire din această iarnă, care a constat în achiziționarea a 300 de mii de tone de sare, semnarea tuturor acordurilor cadru și subsecvente, inventarierea și verificarea utilajelor destinate acestor acțiuni.

La acestea se adaugă proiectele de circa 4 miliarde de euro lansate anul acesta în licitație publică de CNAIR SA și care reprezintă o premieră în domeniu, în ultimii 27 de ani.

Prin lansarea unor licitații anul acesta, se deschide practic front de lucru pentru sute de km de infrastructură modernă, care va fi construită în următorii ani.

De altfel, în anul 2017 nu au putut începe lucrări la proiecte de anvergură, în principal din cauză că în anii anteriori nu au fost promovate în licitație publică astfel de obiective, atât din cauza absenței unei strategii coerente cât și ca urmare a lipsei de asumare a unor decizii.