---

Eşti aici

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!“

“Implementarea și integrarea sistemelor ITS pe Autostrada A3, Târgu Mureș - Nădășelu”

COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Beneficiar al finanțării și MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCURII, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții pentru Planul național de redresare si reziliență, au convenit în data de 12.09.2024, încheierea Contractului de Finanțare nr.59 pentru proiectul Implementarea și integrarea sistemelor ITS pe Autostrada A3, Târgu Mures - Nădășelu”, în vederea acordării finanțarii prin Planul Național de Redresare și Rezilientă, Pilonul 1 – Tranziția spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră/Investitia I3 - Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră.

Obiectivul general ale proiectului: Implementarea și integrarea sistemelor ITS pe Autostrada A3, Târgu Mureș – Nădășelu.

Obiectivele specifice ale proiectului: Obținerea Documentației de Avizare Lucrări de Intervenție, implicit a Autorizației de Construire, a Proiectului Tehnic,  în conformitate cu HG nr. 907/2016, precum și implementarea sistemului ITS pe sectoarele de autostradă A3 de la Târgu-Mureș la Nădășelu, remedierile necesare (din punct de vedere tehnic, acolo unde este cazul) pe sectorul Ogra – Câmpia Turzii  și realizarea la CIC Gilău a Centrului de Monitorizare și Informare, în vederea integrării,  gestionării și monitorizării subsistemelor/ echipamentelor ITS de pe tronsonul de autostradă cuprins între Târgu-Mureș și Tunelul Meseș, în conformitate cu legislația pentru implementarea și integrarea Sistemelor de Transport Inteligente.

Descrierea proiectului : Segmentele de autostradă care fac parte integrantă a acestui proiect au, datorită unei istorii diferite de construcție si proiectare, o dotare ITS total diferită de setul minim de servicii ITS. Astfel: Sectorul de autostradă A3 Tg. Mureș – Ogra, este compus din 2 loturi (Tg. Mureș - Ungheni lot 1, Ungheni - Ogra lot 2) și are o lungime de aproximativ 15 km de autostradă la care se adaugă drumul de legătură de aproximativ 5 km; nu sunt dotate cu sisteme ITS, prin urmare nu au nici alimentare cu energie electrică; segmentele de autostradă sunt prevăzute doar cu canalizațieș Autostrada continuă pe o distanță de aproximativ 37 km, de la Ogra la Câmpia Turzii. Acest sector este împărțit în 3 loturi, acestea fiind: lot 1 Ogra – Iernut; lot 2 Iernut – Chețani; lot 3 Chețani – Câmpia Turzii. Pe acest sector de autostradă, sistemele ITS sunt instalate și în curs de instalare, dar nu sunt integrate într-un  Centru de Monitorizare și Informare (CMI); Secțiunea 2B: A3 Câmpia Turzii – Gilău, cu o lungime de 52 km, este în fază operațională, precum și drumul de acces de la Pod Gilău către CMI Gilău. Pe cei 52 de km nu a fost prevăzută nici canalizație, nici fibră optică necesară comunicației, nici echipamentele ITS necesare, acestea (după instalare) trebuind să fie conectate la CMI Gilău și alimentate cu energie electrică.

Valoarea totală a proiectului conform contractului de finanțare, este de 76.158.586.58 lei din care valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de  62.273.061.33 lei, contribuția națională reprezintă 1.725.750.92 lei iar TVA aferent reprezintă 12.159.774.33 lei.

Durata proiectului:  Contractul de finanțare intră în vigoare și produce efecte de la data semnării acestuia, și nu poate depăsi perioada de implementare a PNRR, respectiv 31.12.2026.

Date de contact:

Cristian PISTOL, Director General CNAIR SA., fax: (+4 021) 312.09.84.