---

You are here

Campanie de informare a publicului și promovarea unui comportament responsabil, conform principiilor dezvoltării durabile, ale ecnomiei circulare si de protecție a mediului

 

A. Creșterea gradului de informare a publicului și promovarea unui comportament responsabil atât din punct de vedere ecologic, cât și din punct de vedere economic privind mașinile abandonate

 

1. Impactul economic și asupra mediului generat de deținerea unor autovehicule neutilizate

Deținerea unor autovehicule neutilizate generează impacturi economice prin costuri de stocare, depreciere și płerderea valorii de piață, precum și prin oportunități de afaceri ratate. Impactul asupra mediului constă în eliberarea de substanțe toxice din fluidele deteriorate, contaminarea solului și a apei, ocuparea terenurilor și, potențial, poluarea aerului în procesul de dezmembrare și eliminare necorespunzătoare.

Impactul economic

Costuri de stocare și întreținere: autovehiculele nefolosite necesită spațiu de depozitare, cheltuieli care pot include taxe de parcare sau amenajarea terenului, precum și costuri de întreținere pentru a preveni deteriorarea suplimentară.

Depreciere și pierderea valorii: fiecare an petrecut neutilizat reduce valoarea de piață a vehiculului, afectând capitalul proprietarului.

Impact asupra mediului

  • Contaminarea solului și a apei:fluidele vehiculelor (uleiuri, lichid de frână, antigel) se pot scurge, infiltrându-se în sol și poluând apele subterane.
  • Degradarea estetică: mașinile abandonate, mai ales în zonele rurale sau în peisaje urbane neîngrijite, pot deveni o sursă de poluare vizuală.
  • Eliberarea de substanțe toxice: componentele din cauciuc, plastic și metal, odată degradate, eliberează substanțe chimice nocive în mediu.
  • Ocuparea terenurilor: vehiculele neutilizate ocupă spațiu prețios pe teren, spațiu care ar putea fi utilizat pentru agricultură, spații verzi sau dezvoltare urbană sustenabilă.

Impactul asupra mediului

  • Contaminarea solului și a apei: fluidele vehiculelor (uleiuri, lichid de frână antigel) se pot scurge, infiltrându-se în sol și poluând apele subterane.
  • Degradarea estetică: mașinile abandonate, mai ales în zonele rurale sau în peisaje urbane neîngrijite, pot deveni o sursă de poluare vizuală.
  • Eliberarea de substanțe toxice: componentele din cauciuc, plastic și metal, odată degradate, eliberează substanțe chimice nocive în mediu.
  • Ocuparea terenurilor: vehiculele neutilizate ocupă spațiu prețios pe teren, spațiu care ar putea fi utilizat pentru agricultură, spații verzi sau dezvoltare urbană sustenabilă.

 

  1. Beneficiile reutilizării acestora prin înstrăinare către un nou proprietar - reutilizarea unui autovehicul prin vânzare către un nou proprietar aduce beneficii economice, ecologice și sociale, prin prelungirea duratei de viață a vehiculului, reducerea deșeurilor, conservarea resurselor materiale și crearea de noi oportunități economice.
  2. Avantajele reciclării prin intermediul programelor de casare, în cazul în care autovehiculele nu mai pot fi utilizate în siguranță - obiectivele programului RABLA dezvoltat de AFM pentru autovehicule sunt: reducerea efectelor asupra mediului și sănătății provenind din poluarea aerului cu emisii de gaze de eșapament de la mașinile vechi (inclusiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră), reducerea poluării solului și a apei cauzată de scurgerile toxice de la mașinile vechi, reducerea, reciclarea și reutilizarea deșeurilor de la vehiculele scoase din functiune.
  3. Necesitatea instituirii obligației de plată a asigurării de răspundere civilă auto (RCA) pe întreaga durată în care vehiculul există, indiferent dacă este utilizat sau nu.

 

B. Conștientizarea publicului privind colectarea separată a uleiurilor uzate

 

Conform legii, generatorii de uleiuri uzate au obligația să asigure colectarea separată a întregii cantități de uleiuri uzate generate.

Uleiurile sunt toate uleiurile industriale și lubrifianții, pe bază minerală, semisintetice, sintetice sau biogene.

Uleiul de bază este uleiul mineral rafinat în care se introduc diferite adaosuri, cum ar fi aditivi sau alte substanțe organice ori anorganice, pentru obținerea unor proprietăți speciale.

Uleiurile uzate sunt toate uleiurile prevăzute la de mai sus care au devenit improprii destinației inițiale, în special acele uleiuri provenite de la motoarele cu combustie și de la sistemele de transmisie, uleiurile lubrifiante, uleiurile pentru turbine, pentru sistemele hidraulice, industriale, emulsiile și filtrele de ulei.

Prin urmare, persoanele fizice care dețin în gospodărie uleiuri uzate sunt obligate să predea cu titlu gratuit întreaga cantitate numai operatorilor economici autorizați să desfășoare activități de colectare, valorificare și/sau de eliminare a uleiurilor uzate, cum sunt cei din cadrul service-urilor auto autorizate de RAR.